Ezüstsas

Apám hasnyálmirigy-rákos, agyvérzésen túlesett, az orvosok lemondtak róla. Mégis, nap nap után annyian hívnak, keresnek, hogy lassanként már nem tudok válaszolni mindenkinek egyenként. A napi híreket itt szeretném megosztani velük, veletek. Nézzétek el, hogy inkább rá fordítom az időt.

Hospice

2008.11.25. 19:15 | apám lánya | 4 komment

Ma elmentünk édesanyámmal a hospice házba. Kegyetlen dolog ezt kimondani.

Napokon keresztül kiabáltam, veszekedtem, berzenkedtem, de be kell látnom: nem lehet otthon ápolni. A kórházban egyik helyről tologatják a másikra, sehol sincs "létjogosultsága", hiszen mindenki lemondott róla. Gyógyíthatatlan.

Az épület talán két saroknyira van a helytől, ahol gyerek volt. Ha nem csal az emlékezetem, nagyanyám abban az utcában látta először egy kislánnyal, akivel ellógott fagyizni... Másik irányban két sarokra születtem én... A körök valahol mindig bezárulnak.

A ház kívülről olyan, mint egy lakótelepi iskola. Belülről viszont - én is meglepődtem. Nyugalom és elfogadás sugárzik minden egyes hússzín falból. Csend van és szinte meghitt. Miért nem lehet ilyen egy kórház? Miért csak a menthetetlenek kapják meg ezt a bánásmódot? Mennyivel kevesebb ember szorulna erre, ha már ott is emberként kezelnék? Rengeteg kérdés, nem tudom a válaszokat.

Beszéltem a vezető doktornővel, aki a nagynénémmel dolgozott együtt 30 évig. Azt hiszem, ez a tény nem kis szerepet játszott abban, hogy kaptunk helyet.

Beszélgetés közben csörgött a telefonja, és úgy, olyan természetesen, nem sértőn beszélt egy frissen eltávozott betegük hozzátartozójával, mintha arról beszélne, hogy igen, el kellett utaznia, mert ő azt akarta, neki ott jobb.

Ültem a székben, és hálás voltam. Ez a hely, ha talpra nem is állítja, de végre tapintatosan bánik a haldokló érzéseivel, érzelmeivel.

Kitöltöttem a papirokat, és egy nagyon rövid "idegenvezetéssel" megismertem a helyet. Csendes, növényekkel teli, hólepte kert, kis szobácskák, minden felszerelés, ami kell. Az ajtók fölött kis táblák, hogy épp ki "szponzorálta". Talán zavaró is lehetne, de ebben is van tapintat. Persze az önzetlenség nem hivalkodik, de nekem személy szerint nincs kifogásom ellene.

Miközben a doktornő írta a kórlapot, persze azonnal kitört belőlem a kérdés: miért nem, mikor vihetem haza? Hiszen van házi ellátás, hiszen meg tudják oldani. A válasza dodonai volt: ha akár járókerettel ki bír menni egyedül a wc-re, akkor azonnal.

Apámnál egyébként csak délelőtt voltam, nem sokáig. A zárójelentéséért rohantam be, én vittem át a hospice-ba. Odaültem az ágya mellé, és kérdőn rám nézett "mi van a kezedben". Mutattam neki, rajta nagy betűkkel: zárójelentés.

A szemöldöke hirtelen felszaladt, és csodálkozva nézett rám. Elmeséltem neki, hogy neurológiailag, belgyógyászatilag stabil. Átkerül egy helyre, ahol szinten tartják, és fájdalmat csillapítanak. És talán nem volt hazugság, hogy azt is hozzátettem - mert a kemot még nem lehet folytatni.

Ma egy kicsit határozatlanabb volt, nem akart eltökélten meghalni. Hiszen a hétvégén már rákérdeztem, és akkor azt mondta, feladta. Ma, mintha valami csillant volna a szemében. Nem tudom, mit higgyek, miben reménykedjek...

Holnap tehát, 11-kor indul a menet. A következő.

A bejegyzés trackback címe:

https://ezustsas.blog.hu/api/trackback/id/tr88788334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szigethi Évi 2008.11.26. 08:24:45

Kedves Zsuzsa!

Köszönöm, h kaphatok/kaphatunk információt Édesapádról. Tegnap azért sem hívtalak, mert gondoltam/éreztem, nem csak én vagyok az, aki napi szinten érdeklődik Apud felől.
Viszont annyi kérdésem lenne, h a hospice-ban meg lehet-e látogatni Édesapádat. Na meg helyileg hol van ez az intézmény. Szombaton említettem Neki, h a héten és szombaton is biztosan meg fogom látogatni. Sajnos hétköznap nem tudok felmenni hozzá, de szombaton biztosan. Ezt kérlek, add át neki! Mert mondta, h vár. Nem szeretnék csalódást okozni Neki, de a munkám miatt nem tudom megoldani.
Kedves Zsuzsa! Kívánok Édesapádnak a legőszintébb és szeretetteljesebb módon, a legjobbakat.

Igyekezetem – szombaton, amikor fent voltam Nála – nem sírni. Nehéz volt… De eszembe jutott Édesapád kemény és karakteres természete Erőt vettem magamon és elfojtottam könnyeimet.
Nem tudom miért, de a lelkem mélyén érzem, minden rendben lesz. Édesapád meg fog gyógyulni.
Nagyon szépen köszönök Neked mindent!
Sz. É.

Horváth Brigitta 2008.11.26. 09:01:26

Kedves Zsuzsa!

Mi személyesen nem ismerjük egymást, de örültem - ha lehet ilyennek örülni -, hogy iwiw-en keresztül én is megkaphattam az üzenetet Édesapádról. Nekem a Strabagnál volt főnököm, az igazgatónk, és nagyon sokat köszönhetek neki. Ő volt, aki kérdés nélkül, mint pályakezdőt felvett a céghez, és Ő volt, aki pár évre rá "elrugdalt" főiskolára, és támogatott. És magánemberként is bármiben fordulhattam hozzá kicsit "lelkizni". Mindig pozitív irányban mozdított rajtam.
Egy szó mint száz, sokat gondolkoztam rajta, hogy meglátogassam-e, vagy sem. De mivel nem tudnám teljesíteni a kérésedet, - hogy kemények legyünk, ha meglátogatjuk, és ne sírjunk - úgy döntöttem inkább nem. Félek attól is, hogy nem tudnám lereagálni a helyzetet...hogy mit mondanék neki...

Ezúton kívánok Neki gyógyulást, kitartást, és rengeteg erőt!

Üdvözlettel:
Horváth Brigitta

Dömötörfy Judit 2008.11.27. 10:02:25

Kedves Zsuzsa!

Én kedden délelőtt voltam bent nála. Aludt és nem volt szívem felkelteni. Csak ültem az ágya mellet és vártam hátha megébred. Fogtam a kezét és csodát kértem. Egyszer megébredt, fél szemmel felnézett, majd kicsit jobban megnézett, kinyúlt és megfogta a kezem és úgy szinte azonnal vissza aludt. Még ültem ott kicsit aztán csendesen eljöttem. Nem todom felfogta-e, hogy én voltam ott, de szeretném remélni, hogy tudja.
Felfelé menet a liftben rám jött a sírás, de amint kiléptem tudtam, hogy erősnek kell lennem, mert Ő ezt szeretné.
Szeretnék bemenni hozzá a Hospice házba ha lehet. Hova és mikor lehet menni?
Így ismeretlenül is, bár lassan úgy érzem, hogy ismerlek, küldök Neked és családodnak nagyon sok erőt.
Szia
Judit
süti beállítások módosítása